Titolo: The alternance pedagogy and the integral education of the person
Tipo di pubblicazione: articolo
Lingua: inglese
Anno di pubblicazione: 2021
Autore: Anna Chiara Rubin
Rivista: IUSVEducation #18
Pagine: 52-63
Data di pubblicazione: giugno 2021
Editore: IUSVE – Istituto Universitario Salesiano
ISSN: 2283-642X
Come citare: Rubin, A. C. (2021). The alternance pedagogy and the integral education of the person. IUSVEducation, 18, 52-63. https://www.iusveducation.it/the-alternance-pedagogy-and-the-integral-education-of-the-person/
Keywords: alternance pedagogy, integral education, knowledge-building
Paper PDF: IUSVEducation_18_Rubin_THE_ALTERNANCE_PEDAGOGY.pdf
Abstract:
Alternance pedagogy is an educational model founded in a rural context, in order to guarantee the farmers’ children a proper education whilst, at the same time, preserving their local ties, where they keep working along with their families. As a consequence of this educational model, the youngster’s experience is the starting point for developing a formation plan ad hoc, shaped through cooperation and collaboration with their family and community. The alternance pedagogy offers an integral education which considers the entirety of the person, taking care of their past experiences, life projects, desires and ambitions. The dialogic dimension is essential in this process as it allows the teachers (monitors) to engage in an authentic relationship with their students and their life context. Their multifunctional professional profile permits them to fulfill the different peculiar tasks which range from the simple teaching to a more complete edu- cational profile. As a matter of fact, the teacher is considered the essential individual in this educational process.
La pedagogia dell’alternanza e l’educazione integrale della persona
Parole chiave: pedagogia dell’alternanza, formazione integrale, costruzione del sapere
Abstract:
La pedagogia dell’alternanza è un modello educativo che nasce in ambito rurale, per garantire una formazione ai figli degli agricoltori e, allo stesso tempo, per mantenerli legati alla terra. Sviluppa un modello educativo che parte dall’esperienza del giovane per strutturare un piano di formazione ad hoc, avvalendosi della cooperazione e collaborazione con la famiglia e la comunità di provenienza del ragazzo. Offre una formazione integrale che tiene conto della persona nella sua globalità, avendo cura del suo vissuto, i suoi progetti di vita, i suoi desideri e le sue aspirazioni. Fondamentale in questo processo è la dimensione dialogica che consente al monitore di entrare in una relazione autentica con i suoi studenti e il loro contesto di vita, adempiendo alle diverse mansioni peculiari del suo profilo professionale multifunzionale in quanto soggetto imprescindibile in questo processo educativo.