Titolo: Competences versus knowledge? An educative and interpersonal proposal in the XXIst century
Tipo di pubblicazione: articolo
Anno di pubblicazione: 2016
Autore: Maria José García Ruiz, Marta López-Jurado Puig, Ma Carmen Ortega Navas, Nuria Riopérez-Losada
Rivista: IUSVEducation #07
Pagine: 118-143
Data di pubblicazione: luglio 2016
Editore: IUSVE – Istituto Universitario Salesiano
ISSN: 2283-334X
Come citare: García Ruiz, M. J., López-Jurado Puig, M., Ortega Navas, M. C., Riopérez-Losada, N. (2016). Competences versus knowledge? An educative and interpersonal proposal in the XXIst century. IUSVEducation, 7, 118-143. https://www.iusveducation.it/competences-versus-knowledge-an-educative-and-interpersonal-proposal-in-the-xxist-century/
Keywords: education, globalization, postre-modern, competences, knowledge, educational governance
Paper PDF: IUSVEducation_07_GarciaRuiz_LopezPuig_OrtegaNavas_RioperezLosada_COMPETENCES_VS_KNOWLEDGE.pdf
Abstract:
In the XXIst century education it has suffered the influence of globalization and post-modernism.
The advent of these two phenomena have contributed to creating a favorable environment to the discussion of the validity of the traditional educational paradigms.
In the text new three educational paradigms are analyzed: Lifelong Learning, new production of knowledge and Progressive Pedagogy.
Another important point is the reflection on the European University in the XXIst century.
The University Association (EUA) affirms there will be a change of educational paradigm across the continent, and it talks about a ‘metamorphosis’ of European higher education.
It can be said that the university has experienced a series of changes in the last years which can be summed up in the transition from an elite culture to another culture of multitudes.
The university institution and modes of knowledge production are currently in transition, seemingly structured along the lines of post-Newtonian paradigms of great complexity.
In the face of the relativist menace and in front of the social injustice inherent to relativism, it is important to recognize modes of knowledge production.
In respect of this issue, it is offered by Perez Lopez model as an example of the academic philosophy which could form the essential structure of the Academy nowadays.
Abstract:
Nel XXI secolo l’educazione ha subìto l’influenza della globalizzazione e della post-modernità. L’avvento di questi due fenomeni ha contribuito al crearsi di un clima favorevole alla discussione intorno alla validità dei tradizionali paradigmi educativi.
L’articolo analizza i tre nuovi paradigmi educativi: l’apprendimento permanente, i nuovi modi di produzione della conoscenza e la cosiddetta ‘pedagogia progressiva’. Un altro importante punto di riflessione è la riflessione sulla università europea nel XXI secolo.
La EUA (la European University Association) afferma che ci sarà un cambiamento del paradigma educativo che attraverserà il continente, e parla di una ‘metamorfosi’ della formazione universitaria. Si sa come l’università abbia sperimentato una serie di cambiamenti negli ultimi anni, cambiamenti che si possono riassumere nella transizione da un cultura di élite ad una cultura di massa.
Le istituzioni universitarie e i modi di produrre ed organizzare la conoscenza sono in permanente transizione e sembrano strutturarsi intorno alle linee dei paradigmi post-newtoniani, paradigmi di grande complessità.
Di fronte al pericolo del relativismo e in rapporto all’ingiustizia sociale sottostante ad esso, è importante riconoscere i modi di produzione della conoscenza.
Rispetto a tale questione l’articolo mostra il modello di Perez Lopez come un esempio della filosofia sottostante ad una possibile ipotesi di strutturazione delle istituzioni accademiche al giorno d’oggi.
Parole chiave: educazione, globalizzazione, post-modernismo, competenze, conoscenza, governace educativa